Поради вчителя-логопеда Трофимчук Ірини Вікторівни

«Як діти засвоюють звуки?»

Дитина росте та розвивається. Відповідно відбувається розвиток її мовлення. Основними структурними компонентами мовлення є: звуковий склад, словник та граматична будова. Пам’ятайте, що кожна дитина – індивідуальна, особлива і, відповідно, загальний та мовленнєвий розвиток у різних дітей може мати деякі відмінності. Одні діти у віці 4-5 років вже чітко вимовляють усі звуки нашої мови, а в інших відмічається порушення вимови більшості звуків. Пропонуємо Вам таблицю, в якій наведений орієнтовний порядок засвоєння дітьми звуків нашої мови.

ВІК ДИТИНИ              ЗВУКИ МОВИ

Від 1 до 2 років           А, О, Е, М, П, Б

Від 2 до 3 років           У, І, И, Т, Д, В, Ф, Г, К, Х, Н, Й

Від 3 до 4 років           С, З, Ц

Від 4 до 5 років           Ш, Ж, Ч, Щ

Від 5 до 6 років           Л, Р

 

«Мовлення дити в нормі»

Малюки починають оволодівати мовою з самого народження . Почувши ласкавий мамин голос, вони вже у 2 – 3 місяці пробують відповісти гулінням, у 5 – 6 місяців починають лепетати. А у 8 – 9 місяців вимовляють перші нескладні слова.

До кінці першого року життя здорова дитина вимовляє звуки А, О, У, М, Н, П, Б, Т, К. Словниковий запас – 5 – 20 слів.

В період з 1.5 – 2 років дитина починає розмовляти. З 1 – 2 років має знати від 100 – 300 слів і будувати нескладні фрази.

До 3 років словниковий запас збільшується в 3 – 4 рази. Малюк знає назви предметів, охоче розповідає, де він був і що бачив. Вимовляє всі звуки(крім сонорних л, р і шиплячих ш, ж, ч).

На 4 році життя словниковий запас складає 1.500 – 2.000 слів. Дитина може переказати казку, описати враження з прогулянки . Не біда, якщо малюк плутає закінчення і ставить неправильно наголос.

В кінці 5 року життя дитина повинна чітко вимовляти шиплячі і сонорні звуки, підбирати слова на заданий звук, впізнавати на слух звуки в словах.

 

«Батькам на замітку»

Для того, щоб попередити різноманітні недоліки у звуковимові необхідна велика профілактична робота з боку дорослих, які оточують дитину в сім'ї та в ДНЗ.

  • Стежте за мовленням дитини, виправляйте помилки.
  • Звертайте увагу на те, щоб дитина говорила, достатньо широко відкриваючи рот, не поспішаючи і не дуже голосно.
  • Не допускайте прискореного мовлення дітей. Таке мовлення нерідко свідчить про підвищену збудженість, слабкість нервової системи.
  • Застерігайте малюків від психічних і фізичних травм, бурхливих проявів гніву і радощів, від перебування серед нервових дітей.
  • Не вимагайте промовляти складні фрази, незнайомі і незрозумілі слова, завчати дуже багато віршів, складних за змістом та формою.
  • Частіше читайте дитині, просіть переказувати прочитане, вивчайте з нею вірші, розмовляйте і виправляйте, коли дитина говорить неправильно.
  • Не навантажуйте дітей зайвими враженнями, які викликають у них емоційне перенапруження.
  • Стежте, щоб мовлення оточуючих було неквапним, плавним, правильним і чітким.
  • Не розповідайте дитині перед сном страшних казок, хвилюючих історій, не залишайте дитину одну, коли вона боїться.

 

Коли час до логопеда?

Підставою для відвідування логопеда є неправильна вимова звуків.

Свистячі: С, З, Ц – малюк повинен чітко вимовляти до кінця 3 р. життя.

Шиплячі і сонорні : Ш, Ч, Ж, Л, Р, до кінця 5 р. життя.

Якщо ви помітили помилки і вас тривожить мова вашої дитини зверніться до логопеда за консультацією і невідкладно, чим довше малюк буде гаркавити і шепелявити, тим міцніше закріпиться у нього неправильна вимова і тим важче буде в майбутньому виправити дефект.